Critical knowledge and positive knowledge: on the importance of negative results. - Centre de Recherche en Epistémologie Appliquée (CREA) Access content directly
Journal Articles Intellectica - La revue de l’Association pour la Recherche sur les sciences de la Cognition (ARCo) Year : 2005

Critical knowledge and positive knowledge: on the importance of negative results.

Savoir critique et savoir positif : l’importance des résultats négatifs

Abstract

The access to scientific knowledge is a construction of objectivity that needs the critical insight of “negative results”. These are the explicit construction of internal limits to current theories and methods. We shall hint to the role of some results that, in Mathematics and in Physics, started new areas for knowledge, by saying “no: we cannot compute this, we cannot decide that...” The idea is that both the sciences of life and cognition need similar results, in order to set limits to the passive transfer of physico-mathematical methods into their autonomous construction of knowledge.
L'accès à la connaissance scientifique est une construction d'objectivité qui nécessite aussi l'apport critique de « résultats négatifs », en tant qu'explicitation des bornes des théories et des méthodes courantes. On esquissera le rôle de quelques résultats qui, en mathématiques et en physique, ont ouvert des nouveaux champs du savoir en disant « non : on ne peut pas calculer ceci, décider cela… ». On envisagera enfin des résultats qui limitent le transfert passif des méthodes physico-mathématiques dans les sciences du vivant et de la cognition.
Fichier principal
Vignette du fichier
2021_08_13_neg-results.pdf (357.25 Ko) Télécharger le fichier
Origin : Publisher files allowed on an open archive

Dates and versions

hal-03320094 , version 1 (13-08-2021)

Identifiers

  • HAL Id : hal-03320094 , version 1

Cite

Giuseppe Longo. Critical knowledge and positive knowledge: on the importance of negative results.. Intellectica - La revue de l’Association pour la Recherche sur les sciences de la Cognition (ARCo), 2005, 40 (1). ⟨hal-03320094⟩
38 View
17 Download

Share

Gmail Facebook X LinkedIn More